Meža kamenes, zemes kamenes un akmens kamenes


kamene

Pirmās pavasara kamenes ir īpašas.

Tās var kļūt par ciltsmātēm.

Rudenī kamenes apaugļo tēviņi.

Ne visas no šīm kamenēm var pārdzīvot ziemu.

Taču dzīvās kamenes maijā meklē piemērotu vietu ligzdai.

Dažas kamenes atrod piemērotu vietu un ierīko tur ligzdu.

Šīs kamenes tad arī kļūst par ciltsmātēm.

Katra suga ligzdu veido citādi.

Par to stāsta dabas pētnieks Ilmārs Tīrmanis.

 

Bieži sastopamās kameņu sugas

Latvijā dzīvo 30 kameņu sugas.

Daudzas kamenes izskatās līdzīgi.

Tās nav viegli atšķirt.

Turklāt dažām sugām arī nav nosaukumu latviski.

Kamenes dzīvo koku dobumos, zem akmeņiem un citur.

Samērā bieži sastopamas ir meža un zemes kamenes.

Meža kamenes savas ligzdas taisa dažādās vietās gan uz zemes, gan pazemē.

Savukārt zemes kamenes savas ligzdas vienmēr taisa dziļi pazemē.

 

Tīrumu kamenes ir lielas un dzelteni brūnas.

Arī tīrumu kamenes savas ligzdas taisa pazemē.

Ligzdām tīrumu kamenes izvēlas jau gatavas alas, ejas vai spraugas.

Tīrumu kamenēm patīk taisīt ligzdas pamestos peļu midzeņos.

 

Sūnu kamenes ir mazas un dzeltenas.

Sūnu kamenes taisa ligzdas mazās zemes bedrītēs.

Šīs bedrītes bieži atrodas blakus nokritušiem kokiem vai zem krūma.

Sūnu kamenes savas ligzdas taisa no sūnām.

 

Latvijā ļoti bieži sastopama akmeņu kamene.

Akmeņu kamene ir melna, tikai tās vēders ir oranžs.

Akmeņu kamenes ligzdu taisa akmeņu kaudzēs, zem ķieģeļiem vai māju plaisās.

 

Ar ko kamenes atšķiras no bitēm

Kamenes un bites pieder pie  vienas dzimtas.

Tāpēc tām ir daudz kopīga.

Kamenēm un bitēm ir četri spārni.

Spārni ir caurspīdīgi, un tos klāj dzīslas.

Priekšējie spārni ir lielāki.

Kamenēm un bitēm uz pakaļkājām ir groziņi un slotiņas.

Ar groziņiem un slotiņām bites un kamenes vāc medu.

Uz vēdera kamenēm un bitēm ir dziedzeri.

Dziedzeri izdala vasku.

Kamenes un bites pārtiek no ziedputekšņiem un ziedu nektāra.

Tāpēc tās dzīvo ziedu tuvumā.

 

Kamenēm un bitēm ir arī daudz atšķirību.

Bitēm un kamenēm vēdera galā ir dzelonis.

Bišu dzelonim ir atskabargas, taču kameņu dzelonis ir gluds.

Tāpēc kamenes var dzelt vairākas reizes.

 

Kamenēm ir gara un lokana mēlīte.

Tā ir daudz garāka nekā citiem kukaiņiem.

Tāpēc kamenes var aizsniegt nektāru tajos ziedos, kur citi kukaiņi netiek.

Kamenes ir arī ļoti spēcīgas.

Tās spēj atvērt aizvērtus ziedus.

Kamenēm ir resns ķermenis, ko klāj matiņi.

Ar ķermeni kamenes apputeksnē daudz augu.

 

Kameņu ciltsmātes dzīvo tikai vienu vasaru.

Bišu ciltsmātes dzīvo vairākus gadus.

Taču bišu ciltsmātes spēj tikai dēt olas.

Citus darbus bišu ciltsmātes nedara.

 

Bišu stropos vaska šūnas ir saliktas ļoti kārtīgi.

Taču kamenes vaska šūnas savās ligzdās liek nekārtīgi.

 

Kamenes katru dienu strādā vairāk stundu nekā bites.

Kamenes strādā arī sliktos laikapstākļos.

Kamenes var izturēt diezgan lielu aukstumu.

Tām ir īpaši krūšu muskuļi.

Kamenes kustina šos muskuļus un sildās.

Tādās reizēs var dzirdēt kamenes zumēšanu.

izvēlne

Vizuālie iestatījumi
izvēlne
vizuālie iestatījumi

Krāsu uztvere

Teksta lielums